Month: February 2016

  • KDH chráni život a podporuje rozvojovú pomoc

    TB, 29.2.2016Rozvojová pomoc v chudobných krajinách a ochrana života boli ústredné témy dnešnej tlačovej konferencie, na ktorej sa zúčastnili predseda KDH Ján Figeľ a kandidáti za KDH vo voľbách do NRSR – Marián Čaučík, Tomáš Kováčik a Marek Michalčík. Téma TK bola rozdelená na dve časti – Význam rozvojovej pomoci a Podpora života.

    Ján Figeľ, predseda KDH: „Naším cieľom je bezpečný domov pre spokojné rodiny Dosiahnuteľné to je len ochranou a podporou hodnôt život, rodiny a domova na Slovensku, ale aj účinnou rozvojovou pomocou v chudobných krajinách sveta.“ Viac na kdh.sk

    Čítajte aj na teraz.sk

  • Figeľ: Dnešná SNS nie je HZDS, vláda s ňou by bola lepšia ako so Smerom

    U Igora Matoviča vidí predseda KDH Ján Figeľ progres a strana Borisa Kollára Sme rodina mu pripomína skôr rodinu mohamedánsku.JF, sme, 17.2.2016

    Videli sme vás v debate u Sajfu, aj sme si všimli, že si video z nej sponzorujete na Facebooku.  Takto veselo sa plánujete predviesť aj v televízii?

    Som skôr veselý človek a prekvapilo ma, keď si o mne niektorí mysleli, že mám rád byrokraciu a papiere. Vzdelaním som technik, meno mám figliarske, takže treba držať identitu a rozvíjať ju. S úsmevom ide život ľahšie.

    Po vtipe s vylučovaním by už o vás novinári nemali písať, že ste nudný.

    Zareagoval som na slovo, ktoré sa v otázkach novinárov vyskytuje takmer každý druhý deň, teda či vylučujeme spoluprácu s tým alebo oným. Vylučovnie je v živote veľmi potrebné, dôležité a regulérne, ale treba premýšľať aj nad obsahom týchto slov a vzťahov.

    Preferencie KDH sú najnižšie za posledných päť rokov. Agentúra Focus tvrdí, že môžete prísť až o polovicu svojich voličov.

    Tieto signály nás skôr povzbudzujú. Možno je to dôsledok decembrových udalostí v parlamente, ale prieskumy z princípu nekomentujeme. Našou úlohou je presvedčiť voličov, aby nerezignovali a nepodcenili súvislosti. V štyroch ostatných voľbách sme boli druhí a v regionálnych, komunálnych a európskych voľbách sme mali dvojciferný výsledok. Považujem to za primeranú a oprávnenú ambíciu aj pre marcové voľby.

    Martin Slosiarik z Focusu povedal: „Ak majú v štruktúre výrazne veľa ľudí v dôchodkovom veku, je prirodzené, že ich časom budú strácať aj z dôvodu úmrtnosti. Pokiaľ sa elektorát nebude dopĺňať strednými a mladšími vekovými vrstvami, bude prirodzene zanikať. Pred KDH je preto veľká úloha nájsť si nových voličov. Ďalšie voľby by mohli byť pre nich už rozhodujúce.“ Vedia sa v KDH presadiť mladší a ambicióznejší politici?

    V prvej dvadsiatke kandidátov do Národnej rady je desať nových tvárí, teda polovica. To je obnova, akú si nepamätám. Najmladšia kandidátka Katka Hudáková má dvadsaťdva rokov. Šéf KDMS Rado Gondžúr je na najvyššom mieste v dejinách. Najmladší podpredseda parlamentnej strany je z KDH, volá sa Miloš Moravčík a má tridsaťdva rokov. Obnovu považujem za prirodzenú, KDH oslávilo 26 rokov, krásny mladý vek. Žiaľ, nikto iný tak dlho nevydržal. Toto potvrdzuje, že na hodnotách sa dá nielen existovať, ale aj budovať moderné, vyspelé a spravodlivé Slovensko. Kresťanské hodnoty sú základom našej kultúry aj charakteru spoločnosti.

    Prvá desiatka nie je naplnená až takými výraznými ľuďmi, ak nerátame vás ako predsedu.

    Trocha by som s vami polemizoval, viacerých je vidieť. Zostavujeme kandidátku možno najdemokratickejšie zo všetkých strán a nové tváre navrhujeme tak, aby boli zvoliteľné. Možno len málo poznáte polovicu vedenia: traja naši podpredsedovia – Mirka Szitová, Peter Belinský a Miloš Moravčík – zatiaľ neboli v parlamente. Iní sú v parlamente a sú aktívni. Paľo Zajac, Julo Brocka, Jano Hudacký a Paľo Abrhan sú súčasťou skúsenejšej garnitúry a dopĺňajú to, čo znamená novosť a mladosť.

    Nie je osmička na kandidátke pre Pavla Hrušovského vzhľadom na jeho výsledok v prezidentských voľbách a aj napriek tomu, že bol predsedom KDH, príliš vysoké miesto?

    Bol dvojnásobným predsedom parlamentu. Jeho skúsenosti sú výnimočné a jeho rada v kritických momentoch cenná a často priam rozhodujúca. Svojimi znalosťami a skúsenosťami, najmä z oblasti justície, právneho štátu a ústavnosti, má čo v parlamentnej demokracii povedať. Voliči rozhodnú a toto nie sú prezidentské voľby. Účasť v tíme je iná ako sólo. Pri prezidentských voľbách výrazne zaplatil cenu aj za vtedajšiu zmenu ústavy, ktorá bola realizovaná hlasmi KDH a Smeru na tému ochrany manželstva a deharabinizácie. Považovali sme to, napriek veľkému riziku, za hodné podpory a dôležité pre Slovensko.

    Dvojka na kandidátke je neznáma Miroslava Szitová. Oveľa známejšia Nataša Žembová je až číslo 100. Iné strany by z televízie známu osobnosť dali vyššie. Prečo vy nie?

    Na kandidátkach KDH sa vždy niekto prekrúžkoval, čím chcem zdôrazniť dôležitosť každého miesta až po 150. V OĽaNO je koniec dokonca rozhodujúci a tí, čo sú na konci, majú byť prví. Nataša Žembová je známa a aktívna, ale kandidátku sme zostavovali systémom: vedenie hnutia, regionálni lídri a následne ďalší – či už z hľadiska profesionality, alebo iného mixu. Šancu na zvolenie má každý, kto je na listine.

    Nebolo zlyhaním KDH, že zo strany odišli Radoslav Procházka, Daniel Lipšic, Jana Žitňanská?

    Som presvedčený, že v KDH je stále priestor aj pre tých, ktorých ste spomínali.

    Stále je?

    My sme nezavreli dvere. Neorganizujem teraz návraty, ale mnohí sa vrátili, napríklad Ivan Šimko alebo Jozef Mikuš. Keď sa pozrieme spätne, fakty potvrdzujú, že z tých, čo odišli, sa nikto dlhodobo neudržal. Ani ako nové strany, ani ako jednotlivci.

    Ani Procházka?

    Hovorím o minulosti. Kde je SKDH, kde je KSÚ, kde je KDS? Pozrite, čo sa deje s SDKÚ. V Afrike majú dobré príslovie: Ak chceš ísť rýchlo, choď sám, ak chceš ísť ďaleko, choďte spolu. A my chceme ísť s krajinou ďaleko. Vernosť a vytrvalosť pri hodnotách a vzťahoch sú pre takúto cestu základ. Nemyslím, že tí, ktorí si zvolili iné, urobili lepšie. Ale sme slobodné hnutie, nikto tu nie je nasilu, nie sme v rukách žiadnych mecenášov a túto originalitu a autenticitu si chránime ako základ.

    Vidíte spätne pri týchto odchodoch aj nejakú svoju chybu? Ponúkli ste im vzhľadom na ich ambície dosť?

    Daniel Lipšic mal v hnutí taký vplyv ako nikto. O funkciách počnúc lídrom a podpredsedami rozhoduje snem. Obaja odišli bez toho, aby vôbec kandidovali. Hnutie je skutočne demokratické a ja súťaž vítam, pretože ak je férová, posilňuje všetkých. V roku 2000 som súťažil o predsedu, lebo som cítil, že je to po veľkom nedorozumení a rozporoch pri vzniku SDKÚ moja úloha. A hoci som vtedy nezvíťazil, tak som zmenu pomohol realizovať a z hnutia som neodišiel. Čo bol oproti iným súťažiacim jediný takýto príbeh. Tí keď nevyhrali, našli si argumenty a hnutie opustili, ba dokonca založili konkurenčné subjekty.

    Číslo 70 na kandidátke má Alojz Hlina. Páčilo sa vám, keď viezol veľký balík alobalu pred komplex Bonaparte, kde býva Robert Fico?

    Alojz je špecifický a veľmi expresívny vo svojich komunikačných spôsoboch. V rozhodujúcich témach sme sa zhodli, napríklad pri hlasovaní proti úžere, proti rozsiahlym exekúciám, pri novele ústavy. Zastal som sa ho, keď ho policajti neprimeraným spôsobom zadržali a predviedli za jeho protest pred nebankovkou. Stojím si za spoluprácou s ním, potvrdzuje to otvorenosť KDH a férovosť k tým, ktorí k nám majú hodnotovo a programovo blízko. Preto Občania SK kandidujú s nami, preto DS volí KDH, preto levočské SDKÚ volí KDH.

    Viete si predstaviť, že by ste sa k podobnému živelnejšiemu protestu pripojili? Napríklad k protestu pred centrálou, kde ľuďom nad hlavami vial toaletný papier.

    Organizovali sme spolu napríklad protesty proti úžere, spolu sme stáli na tribúne aj 17. novembra. Jeho strana je však samostatný subjekt, robí svoje aktivity, o ktorých sa navzájom informujeme, a považujem to za férový vzťah.

    V relácii O 5 minút 12 ste pred Roberta Fica vytiahli model sifónu, čo bolo celkom akčné. Nechcelo by to z vašej strany viac takýchto situácií?

    Vidím, že sa vám to páčilo, a áno, mal som ho aj vybaliť, no tu máme program, ktorý je hodnotený ako jeden z najlepších. Ak štát kupuje sifón, ktorý stojí 8 eur, do škôl za takmer 300, je to trestuhodné. Pri diaľniciach je ten rozdiel viacnásobný a znamená miliardy straty pre ľudí. Slovensko má krátku skúsenosť s demokraciou a ľudia, pochopiteľne, celkom nerozumejú tomu, ako veľa je miliarda. Vedia, že CT-čko je pri lekárskom vyšetrení veľmi dôležité, rozumejú sifónu, možno aj niektorým obrazom s toaletným papierom. Súhlasím, že príklady sú potrebné.

    V tej istej relácii vám Robert Fico vyčítal, že Ivan Uhliarik je Pentliarik, a odporučil pozrieť sa na to, s kým obchodovala Uhliarikova manželka. Máte o tom nejaké informácie?

    Jediný výrazný obrat v podnikaní pani Uhliarikovej nastal, keď predala nehnuteľnosť. Všetko ostatné boli normálne čitateľné vzťahy. Fico Uhliarika nenávidí, lebo Smeru prekazil všetky plány v oblasti zdravotníctva a na ministerstve zmenil pomery.  Podarilo sa napríklad zachrániť to najcennejšie v systéme – kmeň poistencov vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Po Zuzane Zvolenskej sme ju našli zadĺženú mínus 120 miliónov eur a pred nútenou správou. Takisto sme zmenili referencovanie cien liekov na druhú najnižšiu úroveň v Európe. Oddlžili sme nemocnice na úrovni 420 miliónov, zaviedli doplatky za lieky pre seniorov a zdravotne ťažko postihnuté osoby. Bol to silný zásah do systému, kde Smer rozvinul to, čo je dnes evidentné v kauzách ako masér Kostka, teta Anka a pri mnohých iných subjektoch, ktoré vyciciavajú zdravotníctvo.

    Kto je vaším kandidátom na ministra zdravotníctva? Ivan Uhliarik alebo Marian Faktor?

    Je dobre, že sa pýtate, je dobré, že máme ľudí, že máme dobrý program k zdravotníctvu nazvaný Zdravá spoločnosť. Spolu so SaS je hodnotený ako jeden z najlepších.

    Marian Faktor pracoval pre Dôveru, ktorú vlastní Penta. Ak by mal funkciu v zdravotníctve, nebude v konflikte záujmov vzhľadom na to, čo všetko Penta v zdravotníctve vlastní?

    Marian Faktor bol generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne, keď jej hrozila nútená správa. Urgentne sme to riešili a keby vtedy niekto chcel robiť v prospech súkromnej konkurenčnej poisťovne, nebude zachraňovať štátnu.

    Vraveli ste, že ste sa zastali Alojza Hlinu, keď ho zatkla polícia. Nemali sa opozičné strany zastať aj Igora Matoviča, keď ho pred voľbami začala naháňať polícia?

    Súhlasím. Premiér konal evidentne v rozpore so zákonom, keď zverejnil daňové tajomstvo. Pripomenulo mi to zašlé časy Mečiara, ktorý tiež na stole nachádzal rôzne materiály a používal ich v politickom boji. Selektívna spravodlivosť je pre štát najhoršia, to tu bolo za komunizmu. Štátostrana vtedy riadila justíciu, políciu, všetky mocenské zložky. Neviem, či aj teraz telefonoval premiér alebo minister vnútra, ale polícia koná evidentne inak voči opozícii ako voči vládnym prestaviteľom. S Igorom Matovičom sa v zápase za spravodlivosť alebo v boji proti korupcii zhodujeme veľmi často.

    Vidíte u neho nejaký progres?

    OĽaNO je atypické, názvom aj charakterom fungovania. Ak je to tak, že dávali všetkým kandidátom podpísať prehlásenie, že nepoložia vládu, je to progres a prajem im ďalší. Lebo položiť svoju vlastnú vládu na veci, ktorá evidentne nebola riešením ani pre Európu, ani pre Slovensko, ale pre Fica, na to treba dobrý nádych. No keď ma minulý rok na jar Smer absurdne odvolával za kauzu Váhostav, čo bolo nielen arogantné, ale aj veľmi poučné, OĽaNO na čele s Matovičom sa ma zastalo ako prvé. A to nehovorím preto, že ide o mňa, ale preto, že ide o princíp.

    Je pravda, že Bugár vtedy váhal?

    Na to nech odpovie on, ale prvý, kto ma verejne podporil, bol Matovič.

    Povedali ste, že si viete predstaviť spoluprácu s SNS, „ktorá naplní základné potreby vládnutia – stabilitu a zodpovednosť; taká kombinácia znamená politiku, ktorá je nastavená na verejný záujem s cieľom spoločného dobra; ak sa v tomto vieme zhodnúť, v čo dúfam, tak nielen moja predstavivosť, ale aj moja pripravenosť je naporúdzi“. Aký máte vzťah s Andrejom Dankom?

    Slovo naporúdzi som málokedy použil v politickej reči. Je to pekné, staré slovo. Všade je náznak podmienky. Prajem SNS zmenu k lepšiemu. Ako som povedal, prekonať dedičstvo Slotu a Mečiara. Lebo ak budeme stále iba meniť postavičky a nie charakter politiky, tak sme na tom ako spoločnosť zle.

    Stretávate sa s Andrejom Dankom?

    Keď prevzal zodpovednosť predsedu, požiadal o prijatie, stretli sme sa, prišiel sa mi predstaviť. Bolo to ešte pred regionálnymi voľbami a chcel mi tlmočiť dva zámery. Myslím, že budem korektný, ak to poviem. Jeden bol prekonať dedičstvo Jána Slotu a druhý ukázať a vymedziť SNS ako stranu, ktorá nie je v područí Fica a Smeru.

    A vy takto SNS skutočne vnímate?

    Ja im to prajem. A či je to tak, treba veľmi citlivo analyzovať, lebo na kandidátke majú mnohých priateľov Vladimíra Mečiara a Jána Slotu.

    Veď práve. Ak hovoríte, že chcete v týchto voľbách zabrániť tandemu Fico – Široký, dá sa to s SNS? Na kandidátke majú veľa ľudí vrátane pána Danka, ktorí mali kšefty za Mečiara aj za Slotu.

    Nezostavujem vládu ani nepredbieham voľby. Dôležité však je, aby tu nebola taká veľká dominancia Smeru, tandemu Fico – Široký. Toto ekonomicko-politické prostredie je také zabarikádované a vplyvné, že rozhoduje o všetkom. O zákonoch aj o osudoch. Na zmenu toho môže byť premena strany, ktorá zrejme bude v parlamente, nástrojom. A ja im tú premenu k lepšiemu prajem. Kristus bol ukrižovaný s dvoma lotrami. Tie tri kríže na Golgote sú jedným z najsilnejších obrazov o ľudskej civilizácii. V strede je pravda, ten nevinný, a na bokoch sú dvaja lotri. A ich osud bol taký, že jeden sa stal prvým svätcom a druhý ostal lotrom. Lebo aj v poslednej chvíli pokora znamená nielen múdrosť, ale aj zmenu.

    Tak na to treba silnú vieru, aby sme verili, že sa z Andreja Danka stane svätec.

    Toto je obraz. Želať každému, počnúc samým sebou, zmenu k lepšiemu, je dôležité, aj vám to odporúčam.

    V roku 2006 hovoril Mikuláš Dzurinda, že vláda pravicových strán s HZDS by bola pre krajinu lepšia ako vláda Smeru s kýmkoľvek. KDH to však vtedy vzhľadom na Vladimíra Mečiara odmietlo. Bola by dnes vláda pravice s SNS pre Slovensko lepšia ako Smeru s kýmkoľvek?

    Oceňujem, že robíte toto prirovnanie, pretože na príkladoch sa lepšie vysvetľuje. Dnešná SNS je neporovnateľná s HZDS vedeným Vladimírom Mečiarom. Ak sme tvrdili, že má krvavé ruky, tak z presvedčenia, že štátne zločiny majú byť dovyšetrené a stíhané. Toto je neporovnateľné, a preto si dovolím pripustiť, že by to mohol byť lepší scenár. Ale nie je len v mojich rukách a rozhodnú o ňom ľudia. Priveľa podmieňovania môže spôsobiť, že ľudia budú príliš frustrovaní, sklamaní, že neuvidia alternatívu voči súčasnosti, a buď neprídu voliť, čím sa zväčší šanca pre extrémistov, alebo zahlasujú radšej za jednoduchú kontinuitu.

    Naozaj to pripúšťate? Na kandidátke SNS je veľa ľudí z HZDS.

    Odpovedám na otázku, kde na jednej strane je pravicová koalícia, ktorej súčasťou je SNS, a na druhej je dominantný Smer s jednou stranou. To bol váš príklad.

    diskusii Denníka N ste na otázku, prečo voliť práve KDH, odpovedali, že ste stabilní a že sa oplatí stavať na niečom, čo vydrží. Bolo to však KDH, ktoré v roku 2006 odišlo z vlády pre výhradu vo svedomí. Končí sa vaša stabilita pri kultúrno-etických otázkach?

    Perfektná otázka. Pre vás je svedomie dôležité?

    Je, ale nespájame ho s prijatím Vatikánskej zmluvy.

    Objednávam sa na samostatný rozhovor o svedomí, lebo toto je veľké nedorozumenie. Vláda nepadla na Vatikánskej zmluve, ale na nedodržiavaní dohôd. Dodržiavať dohody je dôležité v medzinárodných vzťahoch aj v medziľudských. Premiér vtedy nenaplnil programové vyhlásenie vlády a do jej konca zostávalo šesť mesiacov. To, že takto pripravenú zmluvu sa premiér Slovenska odhodlal nenaplniť, považovali predstavitelia KDH za porušenie koaličnej zmluvy. Je dobré mať strany, ktoré hovoria nielen o DPH a HDP, ale pamätajú aj na slobodu svedomia.

    Kultúrno-etické otázky teraz rieši deklarácia Hlas za rodinu. Vy ste ju nepodpísali. Prečo?

    V našom programe sú body z tejto deklarácie, ale Hlas za rodinu by napríklad odstránil kvórum pri referende, ja nie. Viem totiž, čo by to znamenalo – ústavný a politický rozvrat. Akákoľvek menšina, ktorá sa stáva väčšinou z hľadiska rozhodovania v referende, mení pomery tak, že by sme sa len dívali.

    Nie ste teda menej konzervatívny ako Sieť, kde to podpísala pätina kandidátky?

    Neviem, čo je Sieť dlhodobo, lebo ešte len vznikajú. To, ako sa zachovajú v jednotlivých otázkach, sa dá len tipovať. Rado Procházka odišiel pred hlasovaním o novele ústavy o manželstve a justícii v júni 2014 zo sály. Pri registrovaných partnerstvách v roku 2012 bol jediný, kto sa z nášho klubu zdržal.

    Má Procházka na to, aby bol premiérom?

    Na premiéra má ten, kto dostane dôveru od ľudí v dostatočnom rozsahu, aby zložil väčšinovú vládu. A to už je umenie politiky.

    Aj vy sa uchádzate o túto dôveru ako možný budúci premiér?

    My sa uchádzame o dôveru občanov nielen súťažiť, ale aj víťaziť. To víťazstvo chápte ako víťazstvo zodpovednosti, alternatívy, ktorá k dnešnému stavu ponúkne zodpovednú politiku.

    Procházka o sebe hovorí ako o možnom budúcom premiérovi. U vás táto rétorika chýba.

    Nebudem hovoriť o sebe, ale o hnutí, ktoré premiérov stavalo, bolo pri zásadných rozhodnutiach o vývoji Slovenska a – dnes už môžem povedať – aj spoločnej Európy. Menili sme ústavu v oblasti deharabinizácie, manželstva, ba aj vody. Akcieschopné hnutie je pre mňa viac ako rozdelený, rozbitý a nečitateľný subjekt, ktorý môže mať viac mandátov, ale menšiu akcieschopnosť, ktorá je pre nás rozhodujúca. V tomto zmysle je a bude premiérom v koalícii ten, kto má nielen najviac mandátov, ale aj najviac dôvery a schopnosti túto väčšinu viesť.

    Chcete byť tým premiérom?

    Som v politike preto, aby sa kresťanským hodnotám, na ktorých spočíva naša tradícia, darilo.

    A chcete byť premiérom?

    To nie je o chcení. Ale o odhodlanosti a pripravenosti prijať väčšiu zodpovednosť. Som pripravený na väčšiu zodpovednosť.

    Strana Borisa Kollára sa volá Sme rodina a jej preferencie naznačujú, že by sa mohla dostať do parlamentu. Ako tento subjekt vnímate?

    Poznám jeho príbehy len z médií a najmä z bulváru. My sme za kresťanské rodiny a za hodnoty, ktoré sa dajú cez rodinu formovať. Tento príbeh mi však pripomína skôr mohamedánsku rodinu.

    Tento rozhovor nájdete na dennikn.sk

  • Predvolebný duel s predsedom KDH exkluzívne na teraz.sk

    tasr-duely-300x300-FIGE-DANKOSledujte predvolebný duel predsedu KDH Jána Figeľa a predsedu SNS Antona Danka na teraz.sk. Nakrúcanie duelu bude v pondelok, 29. februára 2016 a vidieť ho budete môcť v utorok, 1. marca 2016 na TABLET.TV

    Čítajte na teraz.sk

    Záznam diskusie nájdete tu

  • Volebný duel v rádiu Expres s Jánom Figeľom a Richardom Sulíkom

    volby-btn-600x400Počúvajte volebný duel v rádiu Expres s hosťami Jánom Figeľom (KDH) a Richardom Sulíkom (SaS) v pondelok, 29. februára 2016 o 12:05 hod. . Moderátorom duelu bude Braňo Závodský. Expres, 29.2.2016Diskutovať budú na témy: Priority volebných programov, Slovensko 2016 – 2020, aktuálna politická situácia, predvolebná kampaň, povolebná spolupráca, Slovensko a Európska únia, utečenecká kríza

    Počúvajte naživo na rádiu Expres.

    Záznam duelu nájdete tu

  • Voľby 2016 v televízii Markíza

    qgGs_parlamentne_volby_na_markize_Sledujte predvolebnú diskusiu lídrov politických strán k parlamentným voľbám 2016 v televízii Markíza. Diskutovať bude predseda KDH Ján Figeľ, predseda strany SMER-SD Robert Fico, predseda strany Most-Híd Béla Bugár, predseda strany SIEŤ Radoslav Procházka a predseda strany SNS Anton Danko. Reláciu odvysiela televízia Markíza naživo v nedeľu, 28. februára 2016 o 13:15 hod.

    Záznam predvolebnej diskusie nájdete tu

  • “V politike” s predsedom KDH

    V politike, TA3,logoSledujte diskusnú reláciu “V politike” v televízii TA3 aj s predsedom KDH Jánom Figeľom. Relácia “V politike” sa uskutoční v nedeľu, 28. februára 2016 v historickej budove NR SR na Župnom námestí v Bratislave. Priamy prenos môžete sledovať od 11:00 hod.v televízii TA3.

    Čítajte na Ta3.com, teraz.sk

    Záznam relácie nájdete tu

  • Ján Figeľ v predvolebnej diskusii v RTVS

    Počúvajte a pozerajte predvolebnú diskusiu lídrov politických strán KDH, Most-Híd a OĽANO-NOVA v RTVS. rádio Expres, 8.2.2016

    Začiatok živého vysielania je v Rádiu Slovensko v piatok, 26. 2. 2016 o 12:20 hod.a v obrazovom zázname bude diskusia odvysielaná v ten istý deň na DVOJKE o 18:00 hod.

    Záznam predvolebnej diskusie nájdete tu

  • Tlačová beseda: Priority KDH pre školstvo

    TB, 26.2.2016Pozerajte TB predsedu KDH Jána Figeľa, podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej a experta KDH pre regionálne školstvo Martina Kuruca k prioritám KDH pre oblasť školstva. TB môžete sledovať naživo v piatok, 25. 2. 2016 o 10:30 hod. v televízii TA3.

    Záznam TB nájdete tu

  • RING VOĽNÝ: Čo všetko nás spája s Ficom

    Autor – Peter Kapitán

    BRATISLAVA – Kresťanských demokratov už tretíkrát vedie do parlamentných volieb Ján Figeľ. Dnes stojí v ringu zoči-voči tvrdým otázkam Nového Času. Odpovedať musel aj na asi jeho najvážnejšiu kauzu pridelenia mestského bytu za 1 800 eur do súkromného vlastníctva. Figeľ tiež vysvetľoval, prečo v prvej desiatke na kandidátke KDH skončil Pavol Hrušovský, ktorému v prezidentských voľbách voliči vystavili drsný verdikt – dostal len 3 % hlasov.JF, sme, 17.2.2016

    * Smer si už nadiktoval podmienky povolebnej spolupráce. Našli ste sa tam?
    Jeho podmienky ho pristihujú pri čine. Slovensko najviac potrebuje účinne bojovať s korupciou, pretože tá je rakovinou verejných financií aj verejnej správy. Medzi Ficovými podmienkami nenájdete nič o boji s korupciou, za právny štát či za rovnosť pred zákonom.
    * V tomto sa teda nezhodnete. Je tam aj niečo, kde by ste vedeli nájsť prienik?
    Odmietame kvóty, ekonomických migrantov, chceme adresné a spravodlivé sociálne opatrenia, úspešné prvé slovenské predsedníctvo EÚ. Vzťah v oblasti ekonomiky, štátnej moci a sociálnej politiky nás rozdeľuje. Sociálne balíčky sú však zlyhaním sociálnej politiky Smeru.
    * To znamená, že by ste Ficove sociálne balíčky zrušili?
    Upravovali by sme ich. K nižšej DPH na potraviny by sme zaradili aj zdravé potraviny ako ovocie a zelenina. Pri vlakoch by sa úľavy žiakov a študentov mali týkať toho, čo je vo verejnom záujme, teda prípravy na budúce povolanie. A to je cestovanie z miesta bydliska do miesta štúdia.
    * V roku 2010 ste povedali, že diaľnica do Košíc by mala byť hotová do roku 2016, kde sa stala chyba?
    Chýba ešte úsek Turany Hubová, ktorý je environmentálne citlivý a Európska Komisia ešte vyžadovala prehodnotenie dopadov na životné prostredie. Čím skôr Slovensko začne stavať tento úsek, tým skôr bude konkrétna odpoveď na otázku kedy bude diaľnica do Košíc.
    * Pavol Hrušovský v prezidentských voľbách v roku 2014 dostal 63-tisíc hlasov. Nevnímate to tak, že mu ľudia dali stop? Na kandidátke je pritom na ôsmom mieste…
    Pavol Hrušovský je skúsený v oblasti ústavného práva, parlamentnej demokracie a politiky. Na kandidátke máme skúsených aj nových ľudí z rôznych spektier života. Aj pre budúci parlament a klub KDH je potrebná kombinácia mladosti a skúsenosti. Voliči mu odkázali len to, že za prezidenta uprednostnili iného človeka.
    * Ďalšou výraznou osobou na kandidátke KDH je Alojz Hlina. KDH je vnímané ako konzervatívna strana, kým Hlina je pomerne neortodoxný politik.
    Alojz Hlina s nami hlasoval pri všetkých rozhodujúcich postojoch súladne a zastávame spoločné hodnoty a program.
    * Takže jeho aktivistický prístup k politike, napríklad vlečky s hnojom pre iných politikov, nevnímate ako prekážku?
    To, akým spôsobom komunikuje a zatraktívňuje svoje posolstvá, je jeho štýl. V základných otázkach si rozumieme, mohli ste nás vidieť v spoločnom boji proti úžere či korupcii, ktorá sa tu rozmohla v nebývalej miere. Alojz Hlina s KDH je v tomto zápase príkladom toho, na čom nám záleží, a toho, že KDH spája a pozýva na spoluprácu ľudí, ktorí hodnotovo a programovo rozmýšľajú podobne.
    * Na kandidátke máte aj mnohé ,,mladé pušky”. Nebojíte sa toho, že po tom, ako sa dostanú hore, podľa vzoru pánov Procházku či Lipšica zdupkajú preč?
    Každý v KDH je slobodný človek. V prvej dvadsiatke máme desať nových tvárí, čo je neobvyklá obnova. Je to kombinácia skúsenosti a mladosti, pretože mladí dobre bežia a starí poznajú skratky.
    * Mali ste na odídencov ťažké srdce, urazili ste sa tak trochu?
    Skôr mi bolo ľúto ich rozhodnutia, pretože v KDH priestor mali. Rozdeľovanie triešti sily a oslabuje pravicu, a preto podľa môjho názoru aj vládne ľavica.
    * U vás doma ste tiež predsedom?
    Radšej tam plním úlohu vodiča a súčasti domácnosti, aby som nemusel stále rozhodovať a niesť priamu zodpovednosť.
    Podpásovka
    Koľko poznáte ľudí, ktorí dostali mestský byt do súkromného vlastníctva za 1 800 eur ako vy?
    Státisíce ľudí dostali do podnájmu a neskôr možnosť odkúpenia takéhoto bytu a ja som bol jeden z nich. Hodnota vyplývala zo zákona a ak nájomca zaplatil v hotovosti, cena bola redukovaná na polovicu. Neurobil som nič iné, než zaplatil podľa zákona, ktorý v danej dobe platil. Dostal som nebytový priestor, ktorý bol zruinovaný, investoval som doň vyše 60-tisíc eur. Po necelých desiatich rokoch som ho daroval postihnutým deťom z občianskeho združenia Bol raz jeden človek.
    A mali ste v pláne to urobiť aj vtedy, ak by sa o tom verejnosť nedozvedela?
    Nebudete mi veriť, ale áno. S mojím bytom sa vyšlo na verejnosť až po tom, ako som zrušil predražené PPP projekty. Svoje slovo som dodržal po roku nie preto, že v ňom bývali moje dcéry. Keď mala druhá dcéra svadbu, byt som daroval.

    Tento rozhovor s predsedom KDH Jánom Figeľom nájdete v dnešnom (26. 2. 2016) vydaní denníka Nový čas (47/2016) str. 4

    Video z rozhovoru nájdete tu

  • Figeľ: Ak KDH rásť nebude, viesť ho nebudem

    Igor Stupňan Bratislava, Pravda, 26. 2. 2016

    Predseda KDH Ján Figeľ hovorí, že sa neobáva o percentá vo voľbách a tvrdí, že hnutie by mohlo zaznamenať výraznejšiu podporu občanov. Vracia sa aj k pádu Radičovej vlády a k odchodom niektorých tvárí z KDH.foto Ivan Majerský, Pravda

    KDH bolo štyri roky v opozícii, neskončí tam opäť?
    Naším cieľom je účasť vo vláde, nie za každú cenu, ale na báze mandátu od voličov s cieľom zmeniť náš volebný program na vládny.
    V prieskumoch ste mali okolo osem percent, v niektorých aj menej. Nebude problém tie percentá obhájiť?
    Nejdeme do volieb ani prehrávať, ani remizovať, ale víťaziť. Dnešnému vládnutiu chýba kontrola, zodpovednosť i spravodlivosť. Hovorím to ako fakty, lebo kontrolu obsadil Smer neprijateľným spôsobom pre demokratické pomery. Zodpovednosti je veľmi málo, keď vidíme, čo sa deje v školstve a v zdravotníctve. O percentá KDH sa neobávam, skôr pokračovania trendov, ktoré som spomínal.
    Ak KDH získa menej hlasov ako v roku 2012, aká bude vaša odpoveď?
    Povedal som verejne a stojím si za svojimi slovami, ak KDH rásť nebude, ja ho viesť nebudem. Rast znamená kvalitu i kvantitu. Kvalitu v tom, že máme jeden z najlepších ekonomických programov, mladých vo vedení, na kandidátke, odborníkov okolo hnutia. Prišli nositelia mandátov na európskej, národnej, regionálnej aj komunálnej úrovni. To je rast, s ktorým prichádza očakávanie, že hnutie by mohlo zaznamenať aj výraznejšiu podporu od občanov.
    Zvyknete hovoriť, že KDH má na viac. Prečo nedokáže osloviť viac voličov, najmä mladých?
    Pozrite sa na ústredie, tu sú mladí ľudia, kresťanskodemokratická mládež Slovenska sú mladí, na našich mítingoch je prevaha žien a mix starších i mladých. Konzervatívna strana má mať zastúpené vnútri i v okolí všetky generácie. V tom je sila kontinuity aj rastu. Nie sme jednorazovka, ale hnutie novembra 89.
    Z KDH odišli výrazné postavy Daniel Lipšic a Radoslav Procházka. Oni neboli mladí?
    Relatívne. Vo vedení máme ľudí mladších, ako je Radoslav Procházka. Odkazy o generačnej výmene sú férovo a postupne realizované. A tí, ktorí v minulosti odišli, sú na okraji alebo mimo politiky.
    Daniel Lipšic a Radoslav Procházka nie.
    Strana Nova je kde? Čo to je za subjekt? Mnohí ľudia z Novy sú dnes v KDH, tiež mnohí z SDKÚ. Spomínam to preto, lebo KDH je základ, na ktorom sa dá stavať. KDH vytiahlo Slovensko zo závozu, keď vládol Mečiar, Slota s Ľuptákom a zastavili sme aj Mečiara, Slotu s Ficom. Teraz vládne Fico a bez KDH ho nikto nezastaví. To nie je exkluzivita, to je veľmi dôležitá skúsenosť a prínos KDH pre zodpovednú politiku.
    Po voľbách má Procházka predstavu o spájaní pravice, o vytvorení jedného silného poslaneckého klubu. Vidíte to reálne?
    Hovoriť je málo, treba reálne spájať. Na stretnutí 1. decembra sa vyjadril v prospech odlíšenia, v prospech samostatnej cesty. Sme pripravení na spoluprácu aj so stranou Sieť na základe našich hodnôt a programu.
    Myslíte si, že najpravdepodobnejšia vláda je dvojkoalícia Smeru s jedným partnerom?
    Závisí to od voličov. Robert Fico štyrikrát nezískal 30 percent, prečo by mal mať teraz toľko percent, aby mal všetko v rukách alebo, aby potreboval len nejaký prívesok? Pred pol rokom bola jeho rétorika skôr o nastavení na absolútnu väčšinu, teraz hovorí o dvojiciach. Pred mesiacom nám verejne vyčítal, že našou DNA je rozbiť každú vládu, teraz spomína štandardné strany. Asi mu tečie do topánok a interné prieskumy mu hovoria, že to môže byť zložité. Už sa mu stalo, že vyhral de iure, ale de facto prehral.
    Viete jednoznačne vylúčiť, že KDH nebude vo vláde so Smerom?
    Tandem Široký – Fico je pre nás neprijateľný. Práve pre to spojenie, ktoré vyjadruje, a pre politiku, ktorá sa diala celé štyri roky, keď mnohé firmy určujú štátu cez vládu a parlament pravidlá pre verejné obstarávanie, ba aj výsledky tendrov. Dokonca aj na úpravu zákonov tak, aby vyhovovali firmám, ale nie občanom.
    Čiže so Smerom vo vláde nebudete?
    Ten tandem je pre nás neprijateľný, či ako téma spolupráce, či ako účasť vo vláde.
    Nepýtam sa na tandem, ale na Smer?
    Hovorím o osobách preto, lebo vyjadrujú charakter politiky, ba aj charakter subjektu, ktorým strana Smer je.
    Čo ak bude vo vláde Smer s Mostom–Híd?
    To je otázka na iných adresátov.
    Keby iné riešenie nebolo, išli by ste do vlády s MostomHíd a so Smerom?
    KDH a Most–Híd sú programom aj skúsenosťami blízke strany. Skôr vnímam šancu na neľavicovú alternatívu bez Smeru.
    Zatiaľ to vyzerá, že pravicová vláda by mohla vzniknúť jedine so SNS až na to, že Most–Híd by s ňou nevládol.
    Nechcel by som s neúctou voči voličom vopred zostavovať vládu, ale s vážnosťou tvrdím, že Slovensko potrebuje stabilnú a zodpovednú vládu. Dnes je stabilita tak veľká, že aj keď nefungujú rezorty a sú v uliciach učitelia a zdravotné sestry, aj keď sa darí tete Anke a masérovi Kostkovi, ministri zostávajú vo funkciách. To by sa v koaličnej vláde nemohlo stať. Na škodu Slovenska je tu až chorobná stabilita moci a nezodpovednosť voči ľuďom.
    Čo sa stane s pravicou, ak zostane ďalšie štyri roky v opozícii?
    Takzvaní pravicoví politici umožnili triumfálny návrat Roberta Fica k moci. Vlastné góly sa počítajú, lenže na druhú stranu. Tí, čo povalili Radičovej vládu, potopili Slovensko. Čo bude s pravicou, je v rukách občanov a, samozrejme, pravice, ale ja vidím stále viac v týchto týždňoch kontúry neľavicovej vlády.
    Ak budete súčasťou vlády, rešpektovali by ste utečenecké kvóty, ktoré Slovensku určila EÚ?
    Kvóty sme opakovane odmietli, nevidím dôvod na zmenu tohto postoja. Kvóty situáciu neriešia a nefungujú. Čo však budeme riešiť, je obnova a fungovanie Schengenu a zodpovedná migračná politika, ktorá znamená rešpektovanie pravidiel počnúc rozlišovaním medzi prenasledovanými utečencami a tými, ktorí idú len za ekonomickou víziou.
    Rešpektovali by ste teda, že má SR zatiaľ prijať takmer 2 300 utečencov?
    Už som odpovedal negatívne. Ak solidarita, tak rozumná a na dobrovoľnej báze. Dočasný azyl Slovensko môže poskytnúť prenasledovaným kresťanom s tým, že dnes už máme mimovládne organizácie, komunity, rodiny, cirkvi, ktoré sú pripravené na pomoc tým, ktorí ju potrebujú na prechodnú dobu. To je nielen môj postoj, ale aj KDH.
    Ktoré rezorty budú pre KDH prioritou po voľbách a trúfne si ich riadiť?
    Máme skúsených odborníkov a odhodlanie ísť do hospodárskej, sociálnej i silovej oblasti. Ľudia potrebujú zvýšiť príjmy, najlepšie cez rast zamestnanosti a cez podporu rodiny. Práve tam vidím rozdiely so Smerom. Chceme sa vrátiť k rovnej dani z príjmov na úrovni 18 percent. Robert Fico s Petrom Kažimírom ju nerozumne zaklali. Rovná daň pomohla Slovensku naštartovať ekonomiku, regióny, zamestnanosť a priniesla viac do štátneho rozpočtu. Zrušíme daňové licencie, lebo to je daň zo straty. Živnostníci, malí podnikatelia a zamestnanci si zaslúžia lepšie podmienky. Dnes im štát veľa berie a málo dáva. Chceme to zmeniť.

    Tento rozhovor  nájdete v dnešnom (26. 2. 2016) vydaní denníka Pravda  (47/2016) na str. 6